Remedii pentru echilibrarea și tratarea stărilor de anxietate

Există foarte multe persoane în societatea actuală care se confruntă cu simptome de anxietate. Acest lucru este firesc, obișnuit, din moment ce cu toții suntem expuși stresului, grijilor, dar și diferitelor probleme care apar de-a lungul zilei. Treptat, respectul față de sine dispare, apare și sentimentul unui viitor nesigur, foarte multe persoane fiind victime ale abuzului psihic, fizic și, prin urmare, simt nevoia să se retragă în interiorul propriilor minți, unde se simt în siguranță.

Anxietatea, respectiv stările asociate acesteia, implică o stare generalizată de teamă cu origine necunoscută, nesiguranță, nervozitate, agitație, care pot duce la manifestări și tulburări interne, de natură neurologică: opriri ale respirației (dispnee), paloarea pielii, bătăi rapide ale inimii și transpirații exacerbate, printre altele. De asemenea, persoanele cu anxietate prezintă și semne de nevroză, confuzii mentale, melancolie și, deseori, schizofrenie.

Cauzele anxietății

Există mai multe cauze care pot duce la anxietate, patologia având o etiologie multifactorială. De fapt, chiar și specialiștilor le este foarte greu să diagnosticheze corect această afecțiune, în primul rând pentru că poate fi ușor confundată cu multe altele asemănătoare. Iată câteva cauze:

  • Lipsa somnului și a relaxării corespunzătoare;
  • Consumul exagerat de cofeină, tutun;
  • Conflicte de natură personală cu diferiți membri ai familiei, colegi de muncă, prieteni, dar și cu partenerul/partenera de viață;
  • Un deces, o boală, pierderea cuiva drag;
  • Ca urmare a faptului că persoana a luat parte la anumite accidente, direct sau indirect, cum ar fi: violență, accidente de mașină, abuz, viol, intemperii catastrofale și altele;
  • Excese alimentare, alergii;
  • Dureri cu etiologie necunoscută care fac persoana să se gândească la diferite scenarii pentru boală;
  • Dezechilibre hormonale, în special la nivelul glandei tiroide;
  • Crize acute de hipoglicemie;
  • Regimuri de slăbire mult prea severe, care dau peste cap metabolismul normal al corpului;
  • Imposibilitatea de a-ți seta obiective și găsi un țel în viață etc.

Forme de manifestare ale anxietății

Anxietatea se poate manifesta sub diferite forme, iar cele mai frecvente sunt:

  • Anxietatea generalizată: o stare generală de îngrijorare, frică, teamă, care durează mult;
  • Fobie socială: persoana respectivă nu se simte comod în mulțimi, printre alți oameni;
  • Fobie specifică: fobie față de o anumită situație sau un anumit lucru (insecte, sânge etc.);
  • Tulburări obsesiv-compulsive: comportamente stricte (curățenie exagerată, teama specifică de a nu intra în contact cu un agent patogen, verificarea încuietorilor de la uși și altele);
  • Tulburări de stres post-traumatic: reacții șevere de șoc, suferințe, furie, după rememorarea unor situații traumatizante, reamintirea unor locuri sau altele de această natură;
  • Atacul de panică: reprezintă probabil cea mai acută formă a anxietății, situație în care apar mai multe simptome, organismul reacționând prin producerea excesivă de adrenalină.

Simptome asociate cu stările de anxietate

Anxietatea se manifestă printr-un tablou simptomatologic complex, dar există anumite semne și simptome care traduc în mod sesizabil o astfel de afecțiune. Printre acestea se numără:

  • Stare generalizată de rău;
  • Transpirații abundente (ale axilelor, palmelor);
  • Respirație îngreunată;
  • Amorțeli și mâncărimi frecvente, de nesuportat, la nivelul membrelor;
  • Stări de claustrofobie (frică de spații închise și întunecate), frica de aglomerație și teama de a intra în contact cu alte persoane;
  • Persoana nu mai percepe corespunzător trecerea timpului;
  • Persoana nu mai are speranțe în ceea ce privește un viitor frumos;
  • Are senzații de pierderi interioare și, în patologii grave, tendința spre suicid.

Sfaturi de tratament pentru a reduce simptomele asociate anxietății

Tratamentul anxietății necesită consultul unui medic specialist și, de asemenea, abordarea unui stil de viață mult mai sănătos. Există tratamente medicamentoase cu eficiență dovedită, dar de cele mai multe ori acestea provoacă dependență și efecte secundare. Tratamentele naturiste s-a observat că în foarte multe cazuri au efectele scontate. Pentru echilibrarea simptomelor asociate cu anxietatea, se recomandă:

  • Folosirea plantelor medicinale și aromatice (infuzii din flori de tei, lavandă, mușețel, flori și frunze de păducel, mâțișori de salcie, roiniță), infuzie din conuri de hamei, valeriană, dar și din flori de portocal. Acestea pot fi fie băute sub formă de ceai, fie cu aburi;
  • Există o plantă tropicală numită kawa-kawa, care s-a observat că are efecte benefice pentru a reduce stările de anxietate, inducând somnul. Se bea sub formă de ceai;
  • Tinctura de păducel, măceșe, valeriană;
  • Pulbere din urzică și flori de tei;
  • Uleiul de iasomie, lavandă, roiniță, salvie, pentru a masa fruntea și tâmplele;
  • Ulei pentru pulverizarea camerei (trandafir, iasomie, santal, lavandă);
  • Aromaterapia (băi) cu lavandă, cimbru, coada șoricelului;
  • Consumul de țelină (în salate), sucuri naturale de morcov și mere, aportul de vitamine (cum sunt vitaminele A, C, E);
  • Consumul de usturoi are un efect puternic de „curățare” a organismului;
  • Consumul de nuci bogate în grăsimi polinesaturate și minerale (potasiu, fosfor, magneziu, calciu, crom), untură de pește, polen, banane și curmale;
  • Se recomandă reducerea consumului de cafea, ciocolată, tutun, ceaiuri chinezești, alcool;
  • Reducerea consumului de alimente sărate și altele.

O variabilă foarte importantă în reducerea simptomelor asociate anxietății o reprezintă familia. Este necesar ca o persoană care suferă de anxietate să se înconjoare cu oameni frumoși, care îi sunt alături și îi oferă confort psihic. Persoana cu anxietate trebuie să își respecte cu strictețe și credință orele de odihnă, să aibă un somn plăcut, odihnitor, să practice exerciții de respirație și meditație pentru a-și echilibra nivelul de adrenalină.

Se mai recomandă să fie evitate muncile grele și solicitante și să se practice antrenamente fizice ușoare, dar care stimulează corpul, astfel încât să se elibereze hormonii dopamină și serotonină, care joacă un rol esențial în combaterea anxietății și simptomelor asociate acestei patologii neuropsihice.

Citește articolul anterior aici!

Rămânem conectați
Ultimele Articole